Tarinoita vuodelta 2014

Alkuperäiset tarinat julkaistu Fincyclingin Facebook-sivulla joulukuussa 2014.

• Parasta pyöräilylle - Fincyclingin toiminnasta haluan tuoda esiin niitä asioita, jotka poikkeavat aiemmasta suomalaisessa pyöräilyhistoriassa. Oma näkökulmani on reilun 50 vuoden mittainen sekä aktiivina mutta myös monissa muissa tehtävissä toimineena seura/liittotasolla. Käsitykseni on, että tämä toiminta, jonka ovat polkaisseet käyntiin vuosi sitten pääosin … Jatka lukemista
  • Tie ammattipyöräilijäksi - ʺSuurimpia haasteita on päästä ammattipyöräilijäksi. Fincycling ryhmään pääseminen oli merkittävä askel kohti ammattilaisuutta. Ryhmän mahdollistamat kansainväliset kilpailut ja leirit tuovat sellaista kokemusta, jotka nostavat minut pyöräilijänä seuraavalle tasolle. Joulun toivotukset kaikille Fincycling aktiiveille ja tukijoille.ʺ Aku Keloneva
  • Fincycling, not a publicity stunt - ʺJust over a year ago Marko Vauhkonen contacted me and asked if I wanted to be involved in a new project that aimed to develop Finnish cycling talent, called Fincycling. The first thought I had after this phone call was … Jatka lukemista
  • Laura Latviassa - ʺOlin todella innoissani, kun sain mahdollisuuden lähteä Fincyclingin kanssa Latviaan kilpailemaan. Tiesin, että kilpailu tulee olemaan kova niin vauhdilta kun tasoltakin ja sitä se todellakin oli. Yksi huvittavimmista hetkistä oli venäläispoikien ilmeet ensimmäisenä iltana kun he olivat tulossa suihkuun ja … Jatka lukemista
  • Kahdella joukkueella kisaamassa - “Lähdimme matkaan kahdella joukkueella. Toinen joukkue koostui samoista naamoista, joiden kanssa reissattiin koko kausi, toisessa oli ensikertalaisia. Lähdimme kisaan tavoitteena kokonaiskilpailun voitto, joka tulisi minulle tai Nikkelle, sillä olimme ainoat joilla oli aika-ajo pyörät. Itse en ollut aikasemmin ajanut kyseistä … Jatka lukemista
  • Iske täysillä! - ”Kun ne himmaa yhtään, niin isket täysillä. Tää on vika kisapäivä, tänään ei tarvitse säästellä yhtään”. Muistelen joukkueenjohtajamme Markon ohjeita Latvian etappikilpailun viimeisellä etapilla. Peloton kiitää Dobelen ympäristön kuoppaisia maalaisteitä vajaata viittäkymppiä. Virolaisilla on keltainen paita puolustettavana, ja heidän on … Jatka lukemista
  • Fincyclingin poikajoukkue Tromssassa - ʺOlimme Norjan Tromssassa Fincyclingin kanssa 6-miehen joukkueella elokuun 15-18.8. Kelit olivat kylmiä mutta maisemat todella hienoja. Junnukilpailu oli järjestetty ammattilaiskilpailu Arctic race of Norway:n yhteydessä, tavoitteena kannustamaan ja innoittamaan nuoria lajin huipulle. Junnukilpailu oli lauantaina, kun ammattilaiset ajaisivat samaa 8km … Jatka lukemista
  • Fincyclingin naisjoukkue Tromssassa - Norjan Heroes of Tomorrow oli ensimmäinen kilpailu jossa Fincycling joukkueessa oli mukana myös tyttöjä! Ohessa Neea Huikurin ja Iina Väyrysen mietteitä kilpailumatkalta. “Päälimäisenä Norjasta jäi mieleen se, kun ihan ventovieraat juoksi vierellä kannustamassa jyrkässä mäessä. Tuli hyvä mieli ja se … Jatka lukemista
  • Pyöräilijän ja lentoyhtiön kohtaaminen - ʺLähtö Norjaan ja Heroes of Tomorrow kilpailuun muodostui mielenkiintoiseksi ja opettavaiseksi. Olimme juuri saaneet tehtyä lähtöselvityksen automaatilla ja lähdimme viemään matkatavaroita hihnalle kun saimme kuulla, että lentomme Helsingistä Osloon oli peruttu. Puolen tunnin jonotus infoon ja sieltä kuulimme, että peruuntuneen … Jatka lukemista
  • Katso ja opi! - ʺAjoin Fincycling-teamissa Lauri Aus- muistoajon. Tuosta viikonlopusta jäi käteen hyvä tuntuma niin päässä kuin kropassa. Marko antoi tehtäväkseni ottaa oppia kokeneen Virolaisen kuskin tekemisistä. Kun hän iski, tein saman perässä ja kun hän odotteli peesissä, toimin samoin. Tällä tavalla ajamalla … Jatka lukemista
  • Fincyclingin maantie on kuuma - ʺKaudelta 2014 jäi paljon muistoja ja kokemuksia. Näin jälkeenpäin miettiessä kesän kilpailuja, usein mieleen tulee kuinka pitkiä matkoja istuttiin kauden aikana autossa. Matkaan lähdettiin aina kokoonnuttuamme Paavo Nurmen patsaalle Olympiastadionin edustalle ja autot pakattuamme jatkoimme laivalla Tallinnaan. Usein kilpailumatkat kohdistuivat … Jatka lukemista
  • Fincycling Tour de Francessa - ʺKaikki alkoi Sveitsin EM-kisojen jälkeen, kun olimme lähdössä kotimatkalle. Olimme nähneet jo aiemmin Tour de Francen tiekylttejä matkanvarrella ja mielessäni oli käynyt, kuinka hienoa olisikaan käydä joskus katsomassa itse pyöräilykisojen kuningasta Tour de Francea livenä. Olimme juuri saaneet autot lähtökuntoon, … Jatka lukemista
  • Fysioterapeutti matkassa mukana - “Minua pyydettiin mukaan Finncycling -joukkueen fysioterapeutiksi ja huoltajaksi heidän matkallaan MC -kilpailuun Luxemburgiin sekä EM-kisoihin Sveitsiin. En tuntenut ketään pojista ennestään, joten en oikeastaan tiennyt mitä odottaa. Yllätyin kuitenkin positiivisesti heidän toiminnastaan ja asenteestaan. Huomasi kyllä, että he eivät olleet … Jatka lukemista
  • Huoltajana Fincyclingissä - Haastava ja hauska tehtävä – huoltajana junioritiimissä Oli erittäin kylmä aamu ja lähtö Paavo Nurmen patsaalta oli sovittu kello 6 aamulla. Alkamaisillaan oli Fincycling-joukkueen ensimmäinen yhteinen kisamatka. Tapasin pojat ensimmäistä kertaa, alku näytti haasteelliselta. Jostakin syystä ne kassit eivät mitenkään … Jatka lukemista
  • Paluumatkalla Baltiassa - ʺKisa oli jo takanapäin ja matkustettiin kohti Suomea. Ensimmäinen yö vietettiin Saksan ja Puolan rajamailla. Samassa paikassa, kuin menomatkalla. Seuraava päivä, jos en muista aivan väärin niin päästiin jopa Latvian ja Liettuan rajalle yöpymään. Kaikki oli aika väsyneitä ja viihdytettiin … Jatka lukemista
  • Porvoo on pyöräilykaupunki - “Porvoolaisena on pakko kirjoittaa hiukan Porvoon ajoista! Porvoon ajon päivänä oli erittäin hieno päivä, aurinko paistoi ja paikalle oli saapunut paljon väkeä. Jopa Eurosport oli paikan päällä ja pojat saivat päivän kunniaksi ajaa Elite-luokan kanssa. Suomessa löytyy tällä hetkellä aika … Jatka lukemista
  • Fincycling Sveitsissä - ʺ29.5 -1.6.2014 ajettiin kovatasoinen (UCI 2.1) etappiajo Tour du Pays de Vaud Sveitsissä. Itsellä oli aika epävarmat tunteet kisaan lähtiessä, koska olin sairastellut oikeastaan koko alkukauden (tai melkein koko alkuvuoden). Kilpailu ajettiin raskaassa maastossa ja kisan toisella etapilla noustiin lähes … Jatka lukemista
  • Edelleen matkalla Puolassa - 1.-4.05.2014 La Coupe du Président de la Ville Puolan Grudziadzissa oli Fincyclingin ensimmäinen UCI-kategorioitu kilpailu. Kilpailuun lähdettiin osin ”pystymetsästä”, joukkueen jäsenistähän osa eivät olleet koskaan edes tavanneet toisiaan. Kilpailusta olimme etukäteen kuulleet juttuja mm. sen kovasta tasosta, reitistä ja tiestön … Jatka lukemista
  • Matkalla Puolassa - XXVI Coupe du President de la Ville de Grudziądz UCI 2.1 oli Fincycling:n ensimmäinen UCI kalenterin kilpailu. Alla Erik Relannon tunnelmia matkasta. ʺPuolan kisamatka oli ensimmäinen UCI kisani, joten pientä jännitystä oli ilmassa ennen lähtöä. Pääsin lähtemään reissuun varamiehen paikalta, … Jatka lukemista
  • Turun kortteliajot 2014 - ʺSuosikkihetkiini Fincycling:ssä kuului, kun olimme Turun TS-kortteleissa. Kisapäivä oli aurinkoinen, kisa tuntui hyvältä, pyörä toimi kuin unelma. Rata oli minusta haastava, mikä toi päivän kisaan jännitystä. Joukkuetyöskentely toimi kuitenkin erittäin hyvin haasteesta huolimatta ja suoriuduimme kisasta maineikkaasti. Tiimijohtajana meille toimi … Jatka lukemista
  • Pääsiäiskisa 2014 - Viime pääsiäisen Viroon suuntautunut matka oli Fincycling joukkueen kautta aikaan ensimmäinen harjoitus- ja kilpailumatka. Alla Simo Terävän matka tunnelmia. ʺPääsiäisenä Fincycling joukkueen kanssa leireilimme viisi päivää, joka sisälti lähes 15h treeniä ja kilpailun Karksi-Nuia rattarallin, jossa oli 2 kilometrin prologi … Jatka lukemista